Friday, August 2, 2013

Rymdpatrullen 1-7

Den första sf-serie jag någonsin såg var den tyska "Rymdpatrullen". Den startade på mellandagarna 1966, och fortsatte sedan i januari och februari 1967.

Jag fyllde 12 några dar efter det första avsnittet.

Serien gjorde ett mycket djupt intryck på mig, jag hade aldrig sett något liknande.

Nu finns (så vitt jag fattar) alla avsnitt på You Tube. Tyvärr bara på tyska, utan någon översättning....

Men nu har jag sett sex av avsnitten och kunde trots nära nog obefintliga tyska språkkunskaper förstå huvuddragen i handlingen.

Nu kan man alltså se det första, det andra, det tredje, det fjärde, det femte, det sjätte och det sjunde (och, så vitt jag fattar, det sista) avsnittet.

På oöversatt tyska.

Om man är riktigt fanatisk kan det ju också funka som någon sorts indirekt språkkurs.

No comments:

Post a Comment