Wednesday, November 15, 2023

Sabine Hossenfelder...

... är namnet på en mycket sympatisk forskare och föreläsare som försöker förklara svåra vetenskapliga frågor för en mer okunnig publik (som exempelvis jag...)

Hennes främsta fokus är fysik, och där ligger hon nära de mest allmänt accepterade standardmodellerna. 

Men inte helt, vilket vi snart ska ge ett exempel på. 

Ett exempel på hennes folkbildande videor är denna, där hon pedagogiskt förklarar inte endast att Flat Earth Society har fel, utan också på ett pedagogiskt sätt försöker visa på grundproblemet med deras metod.

Detta kan te sig som onödigt, eftersom det knappast kan finnas något mer uppenbart nonsens än Flat Earth-"teorin". Men det visar hur Hossenfelder aldrig tar något för givet. Hon försöker hela tiden ta upp även de mest uppenbara nonsens och på ett mycket pedagogiskt och ödmjukt sätt i slutändan ändå visa att det är helt fel. 

Men ibland blir hon mer kontroversiell. Som till exempel här , där hon går emot vad som nästan är ett forskarkonsensus idag. Hon delar Einsteins åsikter om kvantteorin, trots att dessa ofta anses vara allmänt vederlagda. 

Hon menar liksom Einstein att det måste finnas dolda variabler, som förklarar "osäkerheten" i kvantteorin. Detta leder henne till en åsikt som brukar beskrivas som "superdeterminism".

Hon argumenterar som alltid mycket skickligt. 

Det var fascinerande för mig att ta del av, eftersom jag en gång var en stenhård determinist, som besvärades av de som använde sig av kvantteorin för att försvara den "fria viljan". Idag har jag en betydligt mindre materialistisk och deterministisk världsbild, eller är åtminstone  agnostisk i sådana frågor. Men jag fick ändå en märkligt behaglig känsla av deja vu  när jag tog del av hennes kontroversiella video.... ;-)

Hon har även lagt fram välformulerad kritik mot exempelvis strängteorin.

På YouTube konkurrerar hon kanske med en person som kallar sig "Professor Dave" om att försöka beskriva vetenskap för en obildad lekmannapublik. Men "Professor Dave" upplever jag som en arrogant skitstövel, en åsikt som många som  kommit med invändningar på dennes YouTube-kanal kanske kan dela. Sabine är aldrig arrogant, hur bestämda åsikter hon än har. Hon respekterar sina motståndare, vilket inte "Professor Dave" gör.

Adressen till hennes YouTube-kanal finns här

Men hon skriver även böcker, som kan köpas och och som även finns på välsorterade bibliotek .

Men jag fann henne först på YouTube och sedan dess kollar jag nog minst en YouTube-video av henne varje dag (hon har gjort massor!)

No comments:

Post a Comment